Historie
V 70. letech 20. století bavorský lesmistr Josef Hohenester učinil zajímavý objev. Zastřelená zvěř, kterou často přenášel přivázanou na batohu, mu pomohla zůstat na povrchu lavin, které se s ním utrhly. Ani v jednom případě nebyl zcela zasypán a uvědomil si, že se tak děje díky přidanému objemu v podobě zvířete na jeho zádech. Idea lavinového batohu byla zrozena. V 80. letech rozvíjel a testoval předchůdce dnešních lavinových batohů lyžař a podnikatel Peter Aschauer a dovedl nápad až k patentování systému ABS (“Avalanche Balloon Securesystem”) a založení společnosti na výrobu lavinových batohů. První plně funkční model byl úspěšně prezentován na veletrhu ISPO v roce 1985.
Současnost
Lavinové batohy dnes na trh dodává řada výrobců, kteří spolupracují s ABS, nebo vyvinuli vlastní systémy na stejném principu. Největšími hráči na trhu jsou ABS + partneři (Bergans, Dakine, Deuter, Ortovox, Salewa, The North Face, Vaude), SnowPulse (Mammut), Float (BCA, K2), Alpride (Scott) a JetForce (Pieps, Black Diamond, POC).
Princip
Všechny lavinové batohy fungují na stejném principu (popsáno výše, též fyzikální zákon o inverzní segregaci). Aktivační jednotka umístěná v ramenním popruhu batohu odjištěním vypustí stlačený plyn, který nafoukne během několika vteřin airbag. Objem těla, které strhla lavina, se tím zvětší a stává se v proudu sněhu velkou částicí. Ta má větší šanci zůstat na povrchu laviny. Airbag zároveň chrání hlavu a krk postiženého v lavině. Po letech praktického používání existuje dlouhodobá statistika, která udává, že 97 % lavinou postižených sportovců s lavinovým batohem zůstalo hlavou nad povrchem laviny.
Způsoby naplnění airbagu
Nafouknutí airbagů se děje podobným způsobem u většiny výrobců. V batohu je umístěna tlaková láhev, většinou ocelová, nebo lehčí a dražší karbonová. Po ruční aktivaci se z ní uvolní do airbagu plyn (vzduch, dusík, nebo argon). U technologie JetForce je vzduch vháněn do airbagu výkonným ventilátorem, poháněném energií z dobíjejícího akumulátoru. V tomto případě může dojít k opakované aktivaci a také odpadá komplikace s tlakovou láhví při letecké dopravě. ABS vyvinulo systém Wireless, díky němuž je možné aktivovat ABS batoh i osobě na dálku, například guide tak může nafouknout airbagy své skupině v ohrožení.
Doplnění a výměna tlakových nádob
Tento problém nemají majitelé lavinových batohů JetForce (je možné až čtyřikrát aktivovat airbag na jedno nabití baterie). Ostatní se musí informovat o podmínkách plnění a cenách za tyto služby u prodejců. Správné naplnění u tlakových lahví je dobré občas zkontrolovat, např. pomocí přesné váhy.